Księga IV, Rozdział 94

Chrystus naucza Oblubienicę pięknych modlitw, których ma zażywać kiedy się obłóczy, i kiedy idzie do stołu, i do spania. Upominając ją, aby we wszystkich szatach swoich była pokorna, i w członkach swoich uczciwa, i skromna.

Rozdział 94

Syn Boży mówi do Oblubienice, mówiąc: „Piękność zwierzchowna znaczy piękność wnętrzną, którą człowiek powinien mieć. Przeto, gdy kładziesz na się koronkę albo welum na głowę, którym się okrywają włosy, mów: 'O Panie Boże mój! dziękuję tobie, żeś mię cierpiał w grzechu moim, i że dla niepowściągliwości mojej nie jestem godna widzieć cię, przeto okrywam włosy moje.'”

I przydał Pan mówiąc: „Tak bardzo mi brzydka jest niepowściągliwość, że która by kolwiek Panna miała wolą nie rządem się bawić, nie jest u mnie Panną czystą, jeśli pokutą nie poprawi onej woli swojej. Kiedy zaś przykrywasz czoło, mów: 'O Panie Boże! któryś wszystkie rzeczy dobrze stworzył, a człowieka zacniej nad wszystkich, bo na Obraz twój stworzyłeś, zmiłuj się nade mną. A żem nie chowała piękności oblicza mego na część twoje, przeto okrywam czoło moje.'

A gdy się obuwasz, mów: 'Błogosławiony ty bądź Boże mój, który rozkazujesz mi mieć obuwie, abym była mężna, a nie gnuśna w służbie twojej; potwierdzaj że tedy mnie, abym w przykazaniach twoich mogła chodzić. I w inszych też wszystkich szatach twoich pokora niechaj będzie, i we wszystkich członkach twoich uczciwość skromna.'

Gdy zaś do stołu przychodzisz, mów: 'O Panie Boże mój! kiedybyś tak chciał, jako możesz, abym mogła być bez pokarmu, chętliwie bym cię prosiła. Teraz zaś (że nam przykazujesz pokarmu zażywać z skromnością) proszę cię daj mi wstrzemięźliwość w pokarmie, abym przez łaskę twoje mogła jeść wedle potrzeby natury, a nie jako pożądliwość cielesna pragnie.'

A gdy idziesz spać, mów: 'Błogosławiony ty bądź Panie Boże mój, który czasy sporządzasz nam na ulżenie ciału, i na uciechę duszy, proszę cię, daj ciału memu odpocznienie tej nocy, i zachowaj mię nienaruszoną od mocy, i naigrawania nieprzyjacielskiego.'”