Księga V, PYTANIE TRZECIE

PYTANIE TRZECIE

Questa pierwsza. Tenże zakonnik pokazawszy się na stopniu swoim tam mówił: „O Sędzia! pytam cię, czemuś nam dał zmysły cielesne, kiedyśmy nie wedle zmysłów cielesnych mieli się sprawować, i żyć?”

Pytanie wtóre: „Czemuś dał pokarmy i napoje dla ciała poratowania, to jest potrawy, i insze rozkoszne rzeczy, jeżeli ich nie mamy zażywać wedle apetytu cielesnego?”

Pytanie trzecie: „Do tego czemuś nam dał dobrą wolą, tylko żebyśmy naśladowali woli naszej?”

Pytanie czwarte: „Czemuś dał ludziom i białymgłowom nasienie przez złączenie i przyrodzenie, jeśli się nie podaje według pragnienia ciała?”

Pytanie piąte: „Do tego czemuś dał serce i wolą, tylko żeby miłować to, co smakuje słodko, i żeby kochać się w tym, co jest rozkoszniejszego do zażywania?”

Odpowiedź pytania pierwszego. Odpowiedział Sędzia: „Przyjacielu! ja człowiekowi dałem zmysły, i wyrozumienie na upatrywanie, i naśladowanie drogi żywota, i żeby się strzegł drogi śmierci.”

Odpowiedź na drugie pytanie: „Pokarmy i potrzeby cielesne dałem na skromne posilenie ciała, i żeby cnoty duszne silniej wykonywały się i nie osłabiały dla zbytniego obżerania się.”

Odpowiedź na pytanie trzecie: „Dałem człowiekowi wolną wolą dla tego, aby on opuścił własną wolą swą dla mnie Boga swego, i żeby z tego człowiek większej zasługi dostąpił.”

Odpowiedź pytania czwartego: „Do tego dałem nasienie złączenia, dla tej przyczyny, aby z przystojnym miejsca i w sposobie było rodzenie, i żeby dla słusznej przyczyny rozumny owoc przynosiło.”

Odpowiedź na piąte pytanie: „Dla tegom dał człowiekowi serce, aby w nim mnie Boga swego, i który wszędzie jestem nieogarniony zamykał, i żeby myśląc we mnie miał swoje rozkosz.”


Powiada Panna Maryja Świętej Brygitcie, ucząc one piąci cnót, które ma mieć wewnątrz, i drugie pięć z wierzchu.

OBJAWIENIE PIERWSZE W KSIĘGACH PYTANIA

Matka Boża powiada: „Córko, potrzeba ci mieć pięć rzeczy wnętrznych, pięć powierzchownych. Naprzód z wierchu usta czyste od obmówiska, uszy zawarte od słuchania próżnych rzeczy, oczy wstydliwe, ręce w zabawie około dobrych rzeczy, i oddalaj się od zabawek świetckich. Do tego wewnątrz potrzeba też mieć pięć rzeczy. To jest miłować Pana Boga gorąco, pragnąc onego, mądrze rozdawać dobra doczesne, z słuszną i dobrą intencją rozumnie, uciekać przed światem z pokorą, a obietnic moich oczekiwać długo, i cierpliwie.”