Księga IV, Rozdział 123

Chrystus broni Oblubienice swojej Świętej Brygidy, to jest dusze nawróconej z świata do żywota duchownego, którą Ociec, i Matka, Siostra, i Brat, starali się odwieść od miłości jego, i czystego małżeństwa.

Rozdział 123

Syn Boży powiada Oblubienicy: „Ja jestem jako Oblubieniec, która poślubił sobie Oblubienicę. O którą Ociec, i Matka, Siostra, i Brat upominają się. Ociec bowiem mówi: 'Wróć mi córkę moje bo jest ze krwie mojej urodzona.' Matka mówi: 'Wróćcie mi córkę, bo mlekiem moim wykarmiona jest.' Siostra mówi: 'Oddaj mi siostrę, bo ze mną wychowana jest.' Brat mówi: 'Oddaj mi siostrę, bo mnie przynależy nią rządzić.'

Którym odpowiedział Oblubieniec: 'O Ojcze! jeżeli ze krwie twojej urodzona jest, teraz ze krwie mojej ma się napełnić. O Matko! jeśliś ty ją wykarmiła mlekiem twoim, tak ja teraz będę ją karmił rozkoszą moją. O siostro! jeśli według zwyczaju twego wychowana jest, tak teraz będzie trzymała zwyczaj mój. O bracie! jeśliś ty ją rządził aż do tego czasu, tak teraz moja rzecz jest rządzić nią.'

Tak z tobą stało się. Albowiem jeśli ociec, to jest rozkosz ciała upomina się o ciebie, moja jest rzecz napełnić cię miłością moją. Jeśli Matka, to jest staranie świata upomina się o ciebie, moja jest rzecz wykarmić cię mlekiem pociechy mojej. Jeśli siostra, to jest zwyczaj zabawy świetckiej, upomina się o ciebie, raczej powinnaś czynić zwyczaj mój. Jeśli brat upomina się, to jest wola własna, tyś jest powinna czynić wolą moje.”